Varuhuskedjan Åhléns står inför en stor omgörning, som kommer att märkas även i Göteborg. Fokus ligger på IT-strukturen, däribland kassasystem, som ska anpassas till den ökande e-handeln.

Många butiker, även kedjor, har det tufft just nu. Svenskarna handlar allt mer på nätet, vilket innebär att butikerna konkurrerar inte bara med andra butiker i Sverige, utan med hela världen. Den som inte klarar av detta måste i många fall lägga ned. Men även den som blir kvar på marknaden står inför många utmaningar. Det är också viktigt att det går att anpassa sitt kassasystem efter butikens och kedjans behov och förutsättningar.

Åhlens i Göteborg

– Åhléns är och ska förbli en varuhuskedja men varuhus som idé måste förändras då affärsmodellen varit under tryck en längre tid. Vi ska fortfarande vara ett ställe dit människor går för att lösa de behov de har och bli inspirerade men vi har för mycket yta, vi behöver bli mer lokala och mer relevanta och framförallt har vi kommit fram till att vi inte behöver göra allt själva, säger Gustaf Öhrn.

Vad innebär förändringarna?

Några förändringar som skett i och med omstöpningen av kedjan är:

  • Åhléns vid Fridhemsplan i Stockholm har upplåtit butiksyta åt Indiska, Smarteyes och Nikita.
  • Japanska Muji har öppnat sin nya in-store butik i varuhuset vid Sergels torg, med en yta på 1300 kvadratmeter.
  • Varuhuset i Täby Centrum har halverat sin yta. 

Tre varuhus har lagts ned under året, och VD Gustaf Öhrn kan inte ge något svar på hur många butiker man bör ha. Det kan därför bli aktuellt med fler nedläggningar, bl.a. i Göteborg. Samtidigt kan också de varuhus som finns kvar komma att göras om, för att bli mer lokala. Det ska bli intressant att se vad resultatet kan bli. Blåvita fotbollströjor i Nordstan, och gulsvarta vid Backaplan? Det återstår att se.

Mer om förändringen finns att läsa här